Rabarberpaj

Vissa saker hör ju verkligen sommaren till, Rabarberpaj är en av de sakerna.
 
Jag försöker hitta det perfekta receptet och det här var iaf en riktigt god variant. Det är en blandning av ett gammal modifierat recept och lite så, så det är mer på känsla, och frammåt går det.
 
 
 
 
Rabarberpaj med mandelmassa
 
Rabarber - skalade och hackade i valfri storlek.
Jag använde två stora rabarber och hackade de riktigt små och strödde sedan lite socker över dem.
 
Smörj en form och ströa den eventuellt - jag smorde bara min. Det räcker gott och väl.
 
Blanda till en smulig deg:
150 g mandelmassa (riven)
150 g smör
1 ägg
1-3 dl socker - beroende på hur myckets ocker som används över rabarberna direkt. Jag kör 2 dl socker i degen och 0,5-1 över rabarberna om de är riktigt sura.
4 dl vetemöjl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
 
Lägg rabarberna i botten av formen och strö över degen, beroende på hur stor formen är kan degen räcka till 2 formar.
 
Grädda i 200 grader i ca 20-30 minuter!
 
Ät nygräddad med en klick vaniljglass, grädde eller vaniljsås. Mums!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback