Minitårta

En vän till mig beställde en minitårta som skulle räcka till minst två portioner.
 
Så denna lilla skapelse levererades förra veckan.
 
 
Jag har små springformar, men denna gång valde jag att stansa ut bottnar ur en stor botten jag hade i frysen. Bottnarna jag stansade ut blev cirka 8 cm i diameter.
 
Tre vaniljbottnar
Fylld med Aroniamousse (Grädde blandat med Aroniabärssylt) Sedan krossade jag frysta hallon så de blev i småbitar och strödde ovanpåmoussen.
Andra lagret var Glasskräm, alltså grädde blandat med vaniljkräm, där hackade jag banan i småbitar och strödde ut ovanpå.
Spacklad med vaniljsmörkräm och lite grädde.
 
Sedan så strödde jag ut massor av ministrössel på ett lock till en matlåda och rullade tårtan (som jag hade haft i frysen en stund för att den skulle vara fastare och lättare att hantera) i strösslet så sidorna blev täckta. Jag spacklade toppen sist och tryckte därefter på strössel även där.
 
Sedan så toppades allt med två miniballonger som är grymt söta.
 
Tips om ni vill göra en strösseltårta:
Att ha strössel runt om är riktigt roligt och ger ett fint intryck. Att tänka på är att ha ganska kompakta fyllningar och att tårtan är så pass nedkyld att den blir lättare att hantera. Jag hade min minitårta i frysen i cirka 15 minuter och då blev den lagom att hantera. Har man lösare fyllningar kan man ha den en längre stund i frysen så att den håller ihop sedan.
Sedan så om man väljer att spackla tårtan innan man fryser ner den så får man kanske pensla tårtan med ljummet vatten först så att strösslet fäster på smörkrämen eller vad man nu valt att spackla med. Annars så spacklar man tårtan efter den kylts ner.
Det är även viktigt att vara noga när man spacklar så att kanterna verkligen är raka om man är kräsen, för annars syns skavankerna väldigt lätt.
Jag spacklade hela kanterna och in ungefär en cm på ovansidan, då kunde jag ändå hålla i tårtan på undersidan och ovansidan utan att bli superkladdig, sedan när sidorna är klara kan man spackla det sista på toppen och sen trycka fast strösslet.
 
Lycka till :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback