Banankaka

Banankaka kan vara något av det godaste som finns, i de flesta former. Jag hittade ett gäng med superövermogna bananer idag och slängde ihop en banankaka av det.
 
Jag använder ett jättegammalt recept på vanlig banankaka som jag modifierat under åren och tillsätter lite det jag vill, choklad är ju supergott till, och nötter med. Idag blev det en kombination av mörka chokladknappar och solrosfrön. Kokos är även supergott att ha i och att ha både ljus och mörk choklad. Ja det finns massor av variationer av denna saftiga kaka.
 
1 dl socker
100 g smör
2 ägg
3,5-4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver
3 stora bananer
100-150 g hackad mörk choklad
1 dl solrosfrön
 
Vispa ihop socker och smör pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa en aning emellan.
Häll ner de mosade bananerna
Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljpulver
Tillsätt choklad och nötter efter smak.
 
Ner i valfri form, jag tog en brödform och in i ugnen i 175 grader i 40 minuter.
Jag föredrar den lite kladdig i mitten.
 
 
 
Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback