Musiktårta

En klasskompis beställde en musiktårta till hennes mamma som fyller år. Jag fick fria händer och kom snappt på en idé om att ha notsystemet på klanterna runt om tårtan. Idén kändes bra, det var bara att lösa hur det skulle gå till också.
 
 
 
Jag tycker ändå jag fick till det helt okej, grundtanken fick jag igenom även om det så klart hade kunnat vara mer välgjort.
 
 
Mitt stora problem i början var hur jag skulle göra själva notsystemet, jag funderade länge om jag skulle måla direkt på tårtan eller göra linjer i sockerpasta, till slut insåg jag att även om linjerna skulle bli bra så skulle jag aldrig få fast dem helt rakt så måla kändes bäst. Jag pallrade upp lådor vid sidan av snurrplattan för att få in rätt höjd och sedan snurrades tårtan och linjerna blev skapligt fina.
 
 
 
Noterna och Gklaven och övriga tecken skar jag ut ur sockerpasta, till noterna använde jag en rund utstickare och Gklaven skar jag ut på fri hand.
Sedan placerades allt ut rätt och riktigt så noterna bildade "Ja må hon leva"
 
 
 
Uppepå blev det lite dekorationer i ett kallt tema med inslag av lite snöflingor blommor och fjärilar.
 
Själva tårtan då?
Det är två ljusa vaniljbottnar och en banan och chokladbotten i mitten.
Fyllningarna är glasscreme med bananskivor ovanpå och hallonmousse med hallon ovanpå. Sedan är allt spacklat med marängsmörkräm.
 
En liten bonusbild får ni här från min instagram, eller film är det ju faktiskt, när tårtan snurrar ett varv så man ser ett helt varv runt om.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback