Fluff

Fluff är nog en av de enklaste utvägarna när det gäller fyllning i tårtor. Om man bortser att det kräver att stå och kylas i ett gäng timmar (helst över en natt) så är det smidigt och riktigt gott. Dessutom lätt att variera i det oändliga.
 
Jag gör ofta Dumlefluff och Riesenfluff till fyllning, men det går att variera i det oändliga med de flesta godisarna som finns.
 
 
 
Smält ner godiset i grädde på låg värme. Det får inte koka.
 
 
 
Ställ in i kylen när allt godis är smält, låt stå i minst 6 timmar, eller tills det är helt genomkylt. Lättast är över natten.
 
Vispa upp som vanlig grädde.
 
Inte så svårt va?
___________________________________________________________
 
Till 3 dl grädde behövs ungefär
 
180-200 g choklad. ("ren" choklad, riesen, dumle, geisha, japp osv.).
 
140-150 g hårda karameller. (Polkagrisar, minpastiller, turkisk peppar, Werthers Orginal osv.)
 
70-80 g gelegodisar. (Gelehallon, Ahlgrensbilar, Skumtomtar, Sockerbitar, gelefiskar osv.)
 
Så det är bara att välja och vraka. Däremot är det viktig att inte vilja ha mer smak och ta några extra av ex. gelehallon, gelatinet i godiset gör att det hela blir en enda stor geleklump om man försöker överdosera, så lite på att det kommer smaka ändå.
 
Jag brukar även tillsätta en gnutta färg när jag gör fluff på ex Ahlgrensbilar eller Gelehallon för att få lite extra färg, Gelehallonfluffen blir ljust ljust rosa och jag vill gärna ha den lite mer rosa osv.
Då brukar jag ha ner färgen precis innan jag ställer in den i kylen.
 
Fluff är supergott som tårtfyllning, tycker det blir stabilt och bra.
Som dekoration till Cupcakes, fungerar bäst riktigt hårtvispad
Till desserter i övrigt, tillbehör till en kladdkaka osv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback